#35 Frustrerad över brist på resutlat? Du går igenom personlig utveckling på steroider

Har du tänkt på att du som företagare går igenom en personlig utveckling i rekordfart?

Lyssna här!

Har du tänkt på att du som företagare går igenom en personlig utveckling i rekordfart? Att det är personlig utveckling på stereoider. Det finns så många nivåer av kunnande, utförande  och självledarskap att det är som personlig utveckling på streoider. 

Om du blir frustrerad över att det du gör tar tid, att du inte kan allt än eller att du känner dig misslyckad för att det finns saker du inte vet eller inte klarar av att göra än - då är det här avsnittet för dig. Jag ska berätta varför du ska ha lite medkänsla med dig själv och faktiskt hylla dig själv oftar i vardagen. Det finns ett så bra uttryck på engelska: Show yourself som grace. Efter det här avsnittet kommer du förstå vad jag menar och varför just du ska vara extra snäll mot dig själv oftar. 

Om din utveckling som företagare. Låt oss fördjupa oss i allt som krävs av dig som företagare. Okej kanske inte allt men jag ska lyfta några viktiga saker. För att driva företag innebär att vi behöver behärska många områden och ha många hattar på oss. 

Den första ledarskapshatten. Du agerar ledare  både för ditt företag och för din nisch. Ibland innebär det en utmaning att du känner dig som din tjänst. Det är lätt att göra det när vi säljer oss själva eller det där lät inte riktigt bra, när vi säljer vår kunskap. Vi har inte en hel organisation i ryggen där någon har bestämt vilka tjänster eller produkter som ska säljas och till vilket pris. Vi bestämmer vad som ska säljas, vad det kostar och hur vi levererar det. Det betyder att vi är den som fattar alla beslut OCH behöver stå för dem. 

När någon vill att vi ska göra det ena eller det andra undantaget så är det vi som ska avgöra det. Ska den här personen få uppskov med betalningen? Få någon extra leverans? Eller boka om tider utan att det kostar något? Det här och hundra andra beslut tar vi hela tiden. Som anställda kan vi luta oss mot rutiner och beslut. Men nu är det vi som skapar rutinerna (eller inte gör det) och fattar besluten. Det är väldigt obekvämt ibland särskilt när vi vill göra alla nöjda. Och det är galet inspirerande ofta när vi får skapa i vår egen frihet utifrån våra egna idéer. 

Oavsett så kräver det av oss att vi tar besluten och att vi driver på framåt för att hitta lösningar även när vi inte vet hur vi ska lösa något. 

Sedan behöver du när du identifierat din nisch - kliva fram som ledare i den. Att ta ledarrollen inom det område du hjälper till för att dina följare ska hitta dig och förstå vad du kan hjälpa dem med. 

Men det är inte alla som är bekväma att ta på sig ledartröjan, kliva fram och synas. Inte alla är bekväma med att lyfta sin kunskap och visa vägen framåt. Att stå för att vi har en lösning på en annan människas problem. För det är ju vad vi säger. Och samtidigt undrar vi om vi verkligen har det. Tänk om de inte får de resultat som de önskade. Tänk om det jag har inte är tillräckligt bra. Och så glömmer vi bort att vi inte kan bära kunden till mål. Vi kan ge karta, strategier för att ta sig förbi hinder i terrängen och övningar som stärker dem inför loppet. Men de måste själva förflytta sig. Ska de komma i mål måste de omsätta allt de lärt sig till praktisk handling. Och det är inte alltid lätt. Det är inte alltid att personen klarar det. Och då kan vi börjat tvivla på vår leverans istället för att se att vi har levererat vår del av det här. Vi har givit kartan, strategierna och övningarna men personen måste själv förflytta sig. Lära sig. Öva och bli starkare. Det kan vi inte göra åt dem. 

Men vi kan lätt tro att det ingår i vårt ansvar också. Det här behöver vi ha koll på som företagare. Det känns inte riktigt på samma sätt när man är anställd och har en hel organisation i ryggen. Ledarskapshatten är en viktig hatt för att bygga ett framgångsrikt företag. 

Sedan har vi all teknik du lärt dig och allt teknik du kommer att lära dig. Du växlar mellan teknikanvändarhatten och it-teknikerhatten. Jag menar inte att man behöver vara ett tekniskt geni men vi behöver hantera rätt många program och rätt mkt teknik även om det bara är som användare. Det är ju inte så att vi behöver programmera och systemen som finns nu är gjorda för sådana som oss - användare och inte programmerare. 

Men vi ska ändå lära oss att sätta upp kursplattformen och alla delar där. Sedan har vi wordpressidan och temat där. Och så har vi programmet för epostmarknadsföring. Och sedan är det zoominställningarna. Sedan har vi programmet för videoredigering, eller ljudredigering och ljussättningen och mobilfilmandet. Det är många tekniska plattformar som vi ska fixa med. Inte för att vi behöver vara experter på alla men vi behöver lära oss det vi behöver för att använda dem på det sätt vi tänkt. Ibland krävs det mycket för det ibland lite. Men du fattar vart jag vill komma? Du är både användare och vid behov it-tekniker här. Och blir det något fel så behöver du ta de kontakter som krävs för att förstå vad som gått fel och hur man löser det. Och för att vara ärlig, ibland när jag gör det här så vet jag inte ens vilken fråga jag ska ställa! Och till vem. Det har dock blivit  lättare med åren. 

Så då har vi pratat om ett par områden ledarskapet eller ditt personliga varumärke och tekniken. 

Okej, men det stannar ju inte här. Vi har ju det där med att vara copywriter också. Du som lyssnar skapar högst troligt innehåll, värdeskapande innehåll, varje vecka. Det är vad jag brukar kalla för vardagskommunikationen. Den ska ju helst ske utifrån en strategi så att du skapar innehåll med ett syfte som är kopplat till ditt företagande. Om du inte gör det så ta dig en funderare på det. Men, nu ska jag inte dra iväg åt det hållet! Så du skapar innehåll, ord som förmedlar dina budskap utifrån din mer (eller mindre )långsiktiga strategi för vad du hjälper till med och vem du är. Och så ska du sälja. Allt det här kräver ju att du kan slänga dig med orden på ett bra sätt. Välja och välja bort. Vara tydlig men ändå kortfattad. Krispig utan att tappa meningen i det du skriver. Du ska ha formulerat det budskap som är du. Och du gör det på många ställen. I inlägg på sociala medier, i poddar, i videos, stories, nyhetsbrev och så vidare och så vidare. Och ibland känns det som du talar för helt döva öron. Du får ingen respons och då ska du hantera det också. Eller så får du mer eller annan respons än den du önskat. Och då måste du hantera det. 

Men det räcker ju inte med orden och budskapet. Du behöver ju se ut på något sätt också. Så en ådra av grafisk designer är bra om du har i dig. Att du har valt färger, typsnitt, tonalitet i hur du ser ut också. Eller om du anlitat någon som gjort det åt dig. För du är ju ansvarig för hur du ser ut i alla de här kanalerna som du ordar i. 

Kanske är du en av dem som älskar färg och form och har lätt för att få det att se snyggt ut. En mästare på designprogrammen med fingertoppskänsla för vad som passar. Och inte passar. Kanske är du inte det utan kämpar med Canva där rutor och bilder tycks hoppa enligt eget tycke. Och när du är klar så ser det inte riktigt ut som du tänkt det i ditt huvud ändå. 

Hur som så är du ansvarig för det här också. Låt oss kalla den färg och formhatten.  Få se nu, hur många hattar balanserar jag nu? Ledarskapshatten, teknikhatten, copyhatten, färg och formhatten. Utmärkt. Kan du se mig framför dig här med alla hattarna?

Men det finns några hattar kvar. Kommunikationshatten till exempel. För du behöver ju köra livesändningar för det är ju bra för alla möjliga saker. Och så webinar som är bra för att sälja. Och du som kört webinar vet att du behöver fixa både tekniken, copyn, färg och form, ledarskapet och säljet då. Sedan kanske du ska spela in video. Förutom att du behöver kunna klippa det du spelat in så ska du ju kommunicera på ett klokt sätt i videon. Vara tydlig, se ut som, tja..  Så som du vill set ut, ha en bra bakgrund och hyfsat ljus. 

Inte svamla eller upprepa på ett konstigt sätt. Inte för många öhhhhh, ehhhh, vatherere. Och har du provat att göra video så vet du att vi kan fastna i omtagningsträsket. Jag älskar livesändningar för att då blir det som det blir. När jag ska spela in video, om jag inte sätter det på första tagningen då kan jag bli fast en hel förmiddag med att ta om för att fixa den ena detaljen efter den andra. Det är blick som är fel, det är en konstig min, en felaktig pausering, sluddrigt tal (lite av min akilleshäl eftersom jag gärna pratar fort) och märkliga formuleringar som är helt utanför manus. Listan kan göras lång av skäl till varför det blir omtagningar och det tar död på både mig och min planering. Jag har verkligen inte tid att lägga så mycket tid på 3 min video. 

Vi ska ju kommunicera tydligt så att våra viktiga budskap går fram. Och är det video så ska vi se ut på något sätt också. Du kan ju gissa varför solopreneurpodden finns och att det inte blev en youtubekanal. Du kan inte tro hur jag ser ut nu förtiden med denna ständiga mössfrilla och hemmakostymen dvs mina grå mjukisbrallor. 

Sedan har vi den viktiga kundhatten! Den borde inte komma så här långt ner men med den här levererar vi til våra kunder. Hjälper vi dem som har tackat ja till vår hjälp. Här hanterar vi relationer, bygger samarbeten, tar emot feedback - ibland bra och ibland inte bra alls och då behöver vi hantera våra tankar kring det. Vi sätter deadlines, håller deadlines eller inte. Vi överbokar oss och jobbar frenetiskt. Eller så är vi underbokade och stressar frenetiskt över det. För hur ska pengarna komma in? Vi ger allt vi har för att våra kunder ska vara nöjda med våra leveranser och får det resultat de önskade. Vi strider om faktutor eller diskuterar betalningslösningar med kunder som fått problem. 

Ja det var kundhatten och innan kommunikationshatten. Sedan har vi kreativitetshatten. Där vi kläcker nya idéer, skapar tjänster, utvecklar nya koncept, bestämmer vad saker ska kosta men också där vi fattar beslut, väljer och väljer bort. Den här hatten kan komma på sniskan när vi gör för mycket av alla de andra hattarna. 

Sista hatten jag tänkte lyfta är adminhatten. Här är vi vår egen ekonomiavdelning oavsett om vi valt att ta hjälp eller inte så har vi ansvaret för att det blir rätt. Bokföring, momsdeklarationer, momsinbetalningar, arbetsgivaredeklarationer, bokslut och resultatredovisningar. Och att vi har pengar i bolaget. Att vi går plus och kan ta ut lön. Eller så får vi hantera att vi går back eller inte drar in tillräckligt med pengar. Vi kan ha mängder av pengar på kontot tills moms och skatt ska betalas haha. Vi får aldrig glömma att bara för att pengarna finns där betyder det inte nödvändigtvis att de står till vårt förfogande. 

Så det är en riktig hattparad att vara soloföretagare. Det är så många områden som du behöver behärska, som du lär dig och som du utvecklas inom. Det ÄR mycket att driva företag. Nu kanske det här låter som en helt omöjlig uppgift när jag har presenterat det så här. Och det är inte syftet och vi mäktar med allt det här för att vi vill och för att vi utvecklas. Och ibland tar vi hjälp med olika delar. Det är ju så värt det. Jag kan inte tänka mig ett annat typ av liv just nu. Så det är inte det. Jag menar bara att du ska vara lite snäll mot dig själv ibland. 

För även om du tar hjälp med vissa delar så har du ett stort antal hattar att hantera. Så om det går lite långsamt någon dag, om du inte lär dig så snabbt som du önskar om du inte säljer så bra som du satt mål för  - ha lite medkänsla med dig själv. Show your self som grace. 

Du gör ett fantastiskt jobb och du lär dig hela tiden. Allt det här ställer stora krav på dig och ditt företag växer bara i den takt du själv gör det. Det är personlig utveckling på steroider. Många lager av utveckling. 

Så påminn dig själv om att de här hattarna när du känner dig frustrerad på dig själv. När du känner dig misslyckad eller nedslagen. Påminn dig om att du gör ett jättebra jobb och att det är en maraton, inte en sprint. Rom byggdes inte på en dag och alla de där uttrycken som hör ihop med att vara uthållig. För till syvene och sist är det vad det handlar om. Har du uthålligheten som krävs för att göra de lärdomar som behövs för att du ska kunna skapa dina stordåd?

Kategorier: Solopreneurpodden